צור קשרלקביעת פגישה אישית
דף הביתמאמריםהקניית הרגלי שינה לתינוק

הקניית הרגלי שינה לתינוק

פורסם: 13/04/2013
מאת: מערכת האתר

לישון כמו תינוק – האמנם?

מה קורה בדורינו? מדוע יש כל כך הרבה קשיים בשינת תנוקות. התפתח אפילו מקצוע חדש בפני עצמו, ייעוץ שינה .

נדבר על סוגי הקשיים,הסיבות לקשיים ואיך ניתן להקל על ההורים הצעירים?

בעיות שינה – נתונים מחקריים

הפרעות שינה הן בעיה שכיחה באוכלוסיה . הנתונים מראים שלמעלה מרבע מהאוכלוסיה סובלים מהן במהלך החיים.ובשיא האמיתי אוחזים דוקא הורים לתינוקות.חוסר השינה המצטבר של ההורים עלול לפגוע עם הזמן בבריאותם ובתפקודם –בזיכרון ,בקשב,בסבלנות במצב הרוח, בנהיגה ובהשגחה על בטיחות התינוק.

אנחנו ישנים כשליש מחיינו.  שינה איכותית ובכמות מספקת חיונית לבריאותינו ולתפקודינו בחיי היום יום. ועל אחת כמה וכמה חיונית  לגדילתו והתפתחותו של התינוק .שינה משפיעה על התנהלות כוללת של התא המשפחתי.

כמות השינה הכללית של הילד ביממה הולכת ומתקצרת .תינוקות בני יומם ישנים בממוצע 14-18 שעות ביום.מגיל שנה ומעלה ישנים בין 12-16 ש',בגיל ארבע בין 10-13 ש' . והשינה שהיתה מחולקת המהלך היממה- הופכת לתנומה אחת ממושכת בלילה .

תהליך השינה ושלבי השינה

חשוב לבדוק כמה שעות בפועל ישן התינוק בכל שעות היממה,מה הוא סדר היום שלו ומה רמת הפעילות שלו ? ומשם להתחיל לעשות סדר.

שינה תקינה מורכבת מכמה מחזורים כאשר בכל מחזור יש את שלב ה –rem    ואת שלב ה –nrem  . בשלב הrem – יש תנועות גלגלי עיניים מהירות ושיתוק של הגוף למעט העיניים ואברי המין.זוהי שנת החלום ,שמהווה כ- 20% -25% מזמן השינה .כשתינוק נמצא בשלב זה הוא נראה פעיל , אפשר להבחין בתנועות קופצניות בידיים, בחיוך ובעויתות פנים . תינוקות נמצאים זמן רב בשלב זה מפני שאז מאיץ המוח את פעילותו ומעבד את המידע שנקלט במשך היום.

שלב ה-nrem    מורכב מחלק של שינה שטחית ביותר וחלק של שינה עמוקה מאד .

אצל מבוגרים נמשך מחזור השינה כשעה וחצי ואילו אצל תינוקות כשעה בלבד .עם סיום מחזור שינה אחד ,אנו מתעוררים לעיתים באופן ספונטני ולא מודעים לכך ושוקעים שוב בשינה . תינוקות לא יודעים להרדים עצמם מחדש .כדי לשוב לעולם השינה התינוק זקוק לעזרת המבוגר ולתנאים שהורגל אליהם.

ויסות השינה מתבצע באמצעות מערכת מסובכת של חומרים המחברים בין מסלולים שונים במוח.אחד מהחמרים הוא המלטונין שמופרש יותר בנוכחות חושך.בחדשי חייו הראשונים של התינוק המלטונין מופרש באופן לא סדיר.לקראת גיל חצי שנה חלה עליה הדרגתית משמעותית בייצור המלטונין ונוצר דפוס יומי ברור של שינה : יותר שעות ערות ביום ושנת לילה רציפה.

קשיי שינה אצל תינוקות

סוגי הקשיים:

  • קשיי הרדמות
  • יקיצות מרובות בלילה
  • שינה מועטה במהלך היום

סיבות לקשיים:

  • שינה על הגב
  • תנאים לא נוחים של החדר
  • חיתול רטוב
  • קפיצות גדילה , רעב
  • בעיות תזונה או בעיות ספיגה,גזים,עצירות
  • פריחה או גרד
  • מחלות
  • כאבי שיניים
  • מצבי לחץ ומצב של יציאה מהשגרה
  • התפתחות מוטורית דרמטית:מתחיל להתהפך,לזחול,להתיישב
  • חרדת זרים (סביב גיל 8 ח').
  • תינוק בעל מזג רגיש(משפיע גם על כמות השינה ביום וגם על אופי ההירדמות)

 אז מה עושים?

איך מזהים סימני עייפות אצל התינוק?:

  • פיהוק,תדירות הפיהוקים
  • עצבנות והתבכיינות,תלונות,חוסר שביעות רצון
  • חיפוש אחר מציצה
  • שינויים באיזור העיניים:
    • מצמוצים ארוכים
    • מבט אל האופק
    • הפניית מבט הצידה
    • שינויים בעפעפיים,אדמומיות ,נפיחות
    • שפשוף עיניים
  • משיכת אזניים
  • שפשוף אף,אצבעות
  • מישוש שמיכה או חפץ אחר
  • סימנים גופניים נוספים: קימור הגב וקפיצת אגרופים,כיפוף רגליים לבטן,תנועות מסורבלות .
  • רצון מוגבר להיות על הידיים
  • חוסר עניין בדברים אהובים
  • ערנות או פעילות יתר פתאומית.

 איך נגיע למטרה : שנת לילה רצופה ושליוה?

שני תהליכים שאמורים לקרות בו זמנית מסייעים בדרך להשגת המטרה :

א.תהליך ביולוגי פיסיולוגי -הפרשת המלטונין

ב. תהליך התנהגותי קוגניטיבי – הקניית הרגלים

על מנת לפתח שינה סדירה אצל תינוקות ,מומלץ לפעול בצורה נכונה ,היות שהרגלי השינה שלהם בשלבי חייהם הראשונים ילוו אותם לאורך כל הדרך.

המעבר ממצב של  ערות למצב של שינה  כרוך במעבר מפעילות לרגיעה .

 הולכים לישון

חשוב שיהיה סדר קבוע לפחות בשעות הערב.:ארוחת ערב ,מקלחת ושעת הירדמות קבועה.

החדר צריך להיות חמים אך לא חם מידי.המלצת מש' הבריאות: 23 מעלות

החדר צריך להיות נעים , ללא צבעים רועשים.

חשוב להתקין עמעם או מנורת לילה קטנה .

טקס שינה

  • אמבטיה ארוכה ,חמה ומרגיעה
  • עיסוי מרגיע
  • מלבישים עם אור עמום בחדר
  • שרים שיר נעים,לא משחקים וללא פעילות יתר.
  • מדליקים את הרדיו דיסק
  • מכבים את האור ביחד
  • משכיבים במיטה ונותנים חפץ מעבר,מוצץ וכו'
  • למוצץ יתרון מוכח גם בהפחתת מוות בעריסה.
  • חשוב שחפץ המעבר יספוג את ריח האם: חלב אם, בושם שלה או דיאודורנט.
  • בשלב מאוחר יותר ,להרגיל את התינוק לקחת לבד את המוצץ באמצע הלילה.

כשהטקס חוזר על עצמו כל ערב באותה שעה ובאותה חזרתיות ועקביות – זה עוזר לתינוק להבין את המסר ולהיכנס לעולם השינה ביתר קלות. לכל ילד יש את הדברים החביבים עליו ,יש ללמוד את הילד ואת מה שמתאים לו. אם הוא מתעורר לאחר זמן קצר – לנסות להרגיע אותו מבלי להרים אותו מהמיטה  ,ע"י דיבור שקט או ליטוף.

חשוב שתהיה מעורבות של שני ההורים בתהליך,כדי לא ליצור תלות בהורה ספציפי. וגם בהתעוררות הלילית לסכם מראש על משמרות ותורנות. מומלץ להעביר את התינוק לחדרו ולא להשאירו בחדר ההורים לאורך זמן. לא מומלץ להנהיג נוהל ספריה בבית.

קיימות שיטות שונות לגבי הרדמת הילדים החל מהורים שמשכיבים במיטתם (שיטת סירס)ועד הורים שחושבים שהתינוק צריך להיות עצמאי לחלוטין כבר בראשית חייו.

שיטת החמש דקות:של הרופא האמריקאי ריצ'רד פרבר  האומרת שיש להשאיר את התינוק לבד במיטה –לומר לו לילה טוב  לצאת מהחדר ולהניח לו לבכות חמש דקות ,להיכנס, להרגיעו ואז לצאת שוב וכך מידי לילה להגדיל את טווח השהיה מחוץ לחדר.

שיטת הרם הורד של טרייסי הוג מציעה להיות ליד התינוק , להרימו ולהרגיעו כשבוכה  ואח"כ להחזירו למיטה ,וכך מס. פעמים,עד שיבין את המסר.

 יקיצות בלילה

תינוק שמתעורר בלילה פעמים רבות- חשוב שההורה יבין את מחזוריות השינה וידע שהתינוק לא ממש מתעורר וינסה להרדימו שוב.

לנסות להפחית את ההרגל להאכיל במשך הלילה.

לעודד למידה של הירדמות עצמאית בעזרת חפצי מעבר.

האכלת לילה ,האכלת חלום – ישנה שיטה שמציעה להעיר את התינוק ולהאכילו בשעה 11.00 ,12.00 ,כדי שישן לילה רצוף. אין להשתמש בכך באופן גורף,אלא אם מדובר בתינוק שנמוך מהאחוזון הרצוי ובהוראת רופא. אצל תינוק רגיל השיטה הזו גורמת ליקיצות מרובות עוד יותר.

מחקר ישראלי מצא שתפיסת ההורים לגבי הסיבה לבכי התינוק משפיעה על איכות השינה שלו .תינוקות שהוריהם חשבו שהם מסמנים על מצוקה כלשהי בבכיים-ישנו פחות טוב מתינוקות שההורים חשבו שהתינוק צריך להמשיך לישון..דאגה מוגברת של ההורה משפיעה באופן שלילי על איכות השינה של התינוק.

כמו כן מראים המחקרים שהורים שמאמינים ביכולתו של התינוק לישון שינה איכותית ורצופה ובצורך שלו בשינה כזו – מתלוננים פחות על בעיות שינה .