צור קשרלקביעת פגישה אישית
דף הביתמאמריםלגדל ילד חברותי

לגדל ילד חברותי

פורסם: 13/04/2013
מאת: מערכת האתר

איך אני יודע שהצליח לי כהורה? מהי דמות הילד המצליח?

האדם הוא יצור חברתי מראשית חייו ,אין קיום בנפרד . החל משלב העוברות ובהמשך לאחר הלידה .

התינוק נולד

עם יכולות מולדות שמהוות בסיס לא בשל . הם יתפתחו ויבשילו רק בסביבה חברתית בוגרת ונענית ,בחויות משותפות .

התינוק נולד מצויד בכלים כדי ליצור קשר וקרבה עם ההורה : קשר עין ומבט משותף,יכולת להגיב להבעות פנים ,להיענות לדיבור אנושי,צורך בקרבה פיזית , מגע והתרפקות – אלה יכולות חברתיות ראשוניות הקריטיות ליצירת קשר עם ההורה.

החל מגיל חצי שנה

  • הפעוט מגלה עניין חברתי רב ורצון להיות באינטראקציה .
  • צופה במכוון בתינוקות אחרים ,
  • משמיע קולות
  • מנסה לנוע לכוון החבר
  • מנסה לגעת ,מתעניין בגופו של האחר.
  • מגלה עניין רב בחפצים שונים
  • מתחילים לבלוט הבדלים אינדיוידואליים ביכולת החברתית,ברצון לפעול יחד,ביכולת ליזום ולעניין אחרים.

בשנת החיים השנייה

התפתחות חברתית מואצת .הפעוט משחק משחק מקביל:כמו החבר אבל לבד,לידו. בהמשך מתפתחים עימותים סביב חפצים , דבר המאפשרמיומנויות של לקבל ולתת או לקחת ,לשתף פעולה , לחקות

בשלב הזה יש לאפשר לילדים לשחק לבד ואם מתחילה התעניינות של ביחד לעזור בתווך , לעזור בהקניית מיומנויות ראשוניות של לחלוק ולשתף ופתור עימותים.לשיים ולהמליל את המצב לילד . להציע תורות .בשלב זה היכולות ש ל הילד לשתף פעולה מקדמת את הילד ליכולות יותר מורכבות אח"כ .  להתחיל עם אמפטיה.

בגיל מאוחר יותר , ניתן לחלק את הילדים ל-4 סוגים

המנהיגים – בעלי יכולת שפתית גבוהה חיוביים ויוצרים פעילות ועניין,עמידים בפני דחיה פחות פגיעים

הדחויים – מצב רוח ורגש שלילי מגלים תוקפנות  קשה לזהות את רצונם.

הבלתי נראים – לא יוצרים פעילות , לא יוזמים : מתחלקים לשניים: הנמנעים- מחכים שמבוגר יעזור להם , משחקים לבד ופחות מעיזים.

המשוטטים – מעדיפים משחק לבד מבחירה.  יש להם  עולם פנימי עשיר,  פחות מגלים עניין באחרים.

הבדלים בין בנים לבנות

בנים מובילים באמצעות רעיון חדש בנות מובילות  באמצעות יכולת ארגון ושיתוף. בנים מנהיגים יביעו מעט תוקפנות –וזה עוזר להם. בנות תוקפניות יעוררו דחיה. בנים מתהדרים בריבוי פקודות לחברים ובנות מנהיגות מנהלות יותר משא ומתן במשחק.

 איך המבוגר המשמעותי יכול לעזור?

  • להיות נוכח וזמין
  • להוות מודל לחיקוי
  • להפעיל את הקהל הצופה מהצד
  • להשתמש באמפטיה
  • להשתמש בשפה רגשית
  • ליצור הזדמנויות של קשר חברתי
  • להציע אסטרטגיות ואלטרנטיבות
  • ללמד כישורי משא ומתן לקיחת תורות , דחיית סיפוקים.
  • לגשר ולא לשפוט מי צודק ומי אשם
  • להתייחס באופן שווה לשני הצדדים:כמו שאני לא מרשה לך לפגוע ביובל ,לא ארשה לאף אחד לפגוע בך"
  • להציב גבולות ברורים על מעשה אסור.לא לאפשר התנהגות אסורה.
  • לעזור בלימוד ויסות רגשי והתנהגותי במצבי רגשות חיוביים ושליליים"אני רואה שקשה לך להתאפק"
  • לתמלל קשת של רגשות לשיים ולהמליל
  • ללמד כישורי שליטה עצמית : עם מילות קוד: לא מדברים עם הידיים, אור אדום וכו'
  • ללמד את הילדים דרך ביטוי אסרטיבית כחלופה לתגובה תוקפנית : די, תפסיק , לא מרביצים,
  • לשדר לילד שמאמינים ביכולותיו .אני יודעת שאתה יכול להירגע.
  • להיות דולפין