צור קשרלקביעת פגישה אישית
דף הביתמאמריםסוף סוף עשינו את זה!

סוף סוף עשינו את זה!

פורסם: 03/04/2013
מאת: מערכת האתר

"סוף סוף עשינו את זה " – קיבלה את פני אסנת* כשהיא קורנת מאושר . מה עשיתם? שאלתי . "מה את לא מבינה ? סוף סוף , אחרי שנים , בעלי ואני שוב בזוגיות , סוף סוף קיימנו יחסי מין …

בביקורי הראשון בביתה של אסנת , במהלך שיחתינו על הרגלי השינה של הילדים , התברר שבנה בן השש עדיין ישן עם הוריו במיטתם בלילה , וגם התינוק .. ולפעמים גם האמצעי…

זה לא היה פשוט , להגיע להבנה שעבור התפתחותם התקינה של הילדים וגם כמובן עבור ההורים , יש לשנות הרגלים … זה היה עוד יותר קשה לקבל החלטה לעבוד על העניין… אבל זה כנראה היה כדאי !
זהו אחד משלל סיפורי ההצלחה מפי משפחות שהודרכו ע"י ניצה ארם, יועצת התפתחותית מומחית לגיל הרך במהלך שנות עבודתה עם ההורים.

החלטתי לבדוק מה מעשיה של ניצה ארם בימים אילו , לאחר היכרותי רבת השנים איתה ועם פעילותה המקצועית והאיכותית בתחום הגיל הרך באיזורינו ובכלל .

מסתבר שלפני מס' שנים הקימה ניצה באיזור בקעת אונו שירות יחודי להורים צעירים : ביקורי בית לצורך עזרה ,לווי , תמיכה והדרכה בנושאים שונים הקשורים בגידול ילדים וחינוכם .

ניצה ארם , עובדת סוציאלית ויועצת התפתחותית , בעלת תואר שני בפיתוח פרויקטים לגיל הרך ,מסבירה שהרעיון לעבוד עם הורים בביתם הגיע דרך מעורבותה לאורך השנים בפרויקטים שונים הקשורים להדרכת הורים צעירים , במרכז לגיל הרך באור יהודה אותו הקימה ובתכניות נוספות כמו "פסיעות ראשונות " מטעם משרד החינוך , "תכנית הקן" , מטעם משרד הרווחה ,פרויקט "לבב" ועוד .

"ראיתי שישנם הורים צעירים מאד בראשית דרכם ,שזקוקים ומעונינים בלווי , תווך והדרכה , אך נתקלים בקשיי התארגנות לצאת ולהגיע למקום המפגש . הביקור בבית מאד מקל עליהם . מה גם שעבודה עם הילד והוריו בסביבתם הטבעית עוזרת להבנה טובה יותר של מה שקורה איתם וע"י כך למתן עזרה יעילה ומותאמת יותר."הביקור בבית מקצר את התהליך , כי היועצת רואה בזמן אמת את ההתרחשות ומבינה מהר יותר מה קורה ללא צורך במפגשים נוספים כדי לתאר ולהסביר.

גם רופאי הילדים בקהילה , אשר הכירו את המשפחות במרפאתם , וראו שהדרכה מעין זו יכולה להשפיע רבות על בריאותו הפיזית של הילד בראשית חייו , עודדו הקמת התכנית .

ניצה עורכת מפגש ראשוני עם ההורים כדי לקבל רקע וללמוד על המאפיינים היחודיים לילד ומשפחתו .

כמו כן בודקת עם ההורים מהו הקושי שבו רוצים להתמקד? מספר המפגשים ותדירותם נקבעים בהחלטה משותפת של ניצה עם ההורים.חלק מהמפגשים נעשים בשיתוף הילדים וחלקם עם ההורים בלבד . בד"כ שני ההורים נוכחים במפגש ושותפים לתהליך . תוך כדי משחק עם הילד ניתן לראות את התנהלותו כולל ההתנהגות הלא-רצויה , ואז מתוך הבנת המצב באותו רגע ממש ניתן להגיע עם ההורה לתובנות מועילות . למשל : ילד בן 3 ש' , שנושך או מכה את אחותו התינוקת בבית , ועפ"י דווחי הגננת בגן הוא " מלאך " . המסר המיידי , הנכון והעקבי של ההורה באותו רגע הוא שימנע בעתיד הישנות תופעה זו . יש הורים הזקוקים לעידוד והנחיה צמודה כדי להגיב ביעילות . ובעיקר לאחר יום עבודה ארוך ומתיש…

ביקור בית נותן להורים את ההרגשה שהם לא לבד , שיש מי שתומך בהם , מלווה אותם ומדריך אותם מקרוב . מתן אפשרות לקשר זמין ותמידי עם ניצה ותמיכה גם במשברים וברגעים הקשים , מאפשר המשכיות התהליך באופן חיובי ובונה עד לסיומו המוצלח .

ביקורי בית לא נועדו ליצור תלות ביועצת . ההורים שעוברים את התהליך מתוך הפנמת הידע והעקרונות ,רוכשים כלים מתאימים ברגע המתאים ומטמיעים אותם בתוך מגוון התגובות הטבעי שלהם – הורים אילו מפתחים עצמאות ואמונה ביכולתם ההורית , ומדווחים על שיפור באיכות החיים המשפחתית .

בתחום היעוץ להורים קימות שיטות שונות כמו למשל הדרכה באמצעות וידיאו. ניצה אינה משתמשת בוידאו בד"כ , אך יש הורים המעוניינים לצלם קטעים מחיי המשפחה , ולעבוד מתוכם על סיטואציות מסוימות , דרך שהוכחה כיעילה מאד . שיטת העבודה בנויה על ניתוח סיטואציות(מצבים) מתוך המשחק המשותף עם הילד, או אלו שההורה בוחר להתמקד בהם .

כיצד זה נעשה ? מנסים ביחד להבין מה הסיבה להתנהגותו הספציפית של הילד?מנסים לחשוב על תגובה מתאימה לאותו אירוע . למשל , ילד בן 3 ש ' , שבדרך כלל מוגדר כילד נוח , והחל פתאום עם קשיי התנהגות רק בבית אחה"צ . בגן הכל בסדר . ערכנו בירור לגבי סדר יומו , והסתבר שהילד לא שקט בעיקר בשעות החמות בבית , אשר אין בו מזגן . המלצה לגבי מס' פעילויות ומשחקי מים המותאמות לגילו ולשלבי התפתחותו – חוללו פלאים , וההורים מדווחים על חזרתה של האוירה הרגועה לביתם .

דוגמא נוספת : התפרצויות זעם ומאבקי כוח . ברגע שהורה מבין שמאבקי כוח הם שלב הכרחי בהתפתחותו התקינה של כל ילד , ההורה כבר פחות מבוהל ויותר פנוי לחשוב ביחד על תגובה מתאימה שתוביל לכך שההורה יתפס בעיני ילדו כדמות משמעותית וחזקה מחד , ולרכישת עצמאות מצד הילד מאידך . " לא הבנתי שהילד פשוט עושה הצגות " אומרת אופירה , אם לילד בן 4 ש' ," בכל פעם שהוא התעקש , הוא בכה מאד וכשראה שזה לא עוזר לו , החל להקיא מרוב בכי , ואז אני נכנעתי , כי חשבתי שהוא ממש סובל . לא ניסיתי לשנות זאת כי חשבתי שמאד קשה לילד . עד שערב אחד הגיעה ניצה , והוא החל לבכות כי לא קיבל במבה לפני השינה ובזמן שהוא עמד להקיא , הציעה שנגיש לו דלי שיקיא בתוכו , נהיה לצידו ונתמוך בו אבל לא ניתן לו במבה . מאז- נעלמו ההקאות ואני הבנתי שהוא השתמש בהן כדי לבדוק אותנו ועלינו להיות יותר עקביים בתגובותינו כלפיו . בעלי ואני הרגשנו שיש על מי לסמוך , ואנחנו לא לבד "

קורה שתוך כדי השיחה מתגלות בעיות בזוגיות . ניצה אינה נכנסת למעורבות בתחום זה , אלא מסכמת עם בני הזוג שהמפגשים יתנהלו תוך כבוד הדדי , כדי לאפשר שיחה יעילה . במהלך אחת השיחות האם התלוננה שקשה לה מאד עם הילד הפעלתן שלה ואין לה שום תמיכה מהבעל . השתמשתי במה שראיתי בביקורי הקודם בבית ,כאשר האב שיחק עם בנו זמן רב ושניהם מאד נהנו . תוך כדי שיחה , האב הפך להיות מודע להשפעה שיש לו על התנהגות נינוחה יותר ועל התפתחות בריאה של ילדו , ובפגישות הבאות הסתבר ששעות משחק אילו עם האב קרו בתדירות גבוהה יותר .

נהוג לדבר היום על "סופר נני" . התכנית מחו"ל וזאת הישראלית החדירו את המודעות לשיטת ביקורי הבית . בעבודתה של ניצה ,שהיא עובדת סוציאלית ויועצת התפתחותית בהכשרתה יש עדיפות לכך שבאופן תהליכי , ההורים יגיעו לדרך המתאימה ביותר לילדם , תוך הבנת האופי המיוחד שלו , הבנת הצרכים שלו , המניעים להתנהגותו והתנהגותם , ותוך כדי הבנת הסביבה והקהילה בה הם חיים , הבנת ההקשר בו הם מתנהלים .

למעשה ,אומרת ניצה , אחת המטרות היא העצמת כוחם וסמכותם של ההורים . ולכן בעצם , אני המתווכת להם , המאירה את דרכם – אבל הם ההולכים בה , הם העושים את הדרך ! ומול הילד – הם בעלי הכוח !

במפגשים ישנה התיחסות לנושאים רבים בתחום גידולו וחינוכו של הילד , כמו למשל : פינוק יתר, הרגלי אכילה , הרגלי שינה , בעיות התנהגות , הצבת גבולות , קנאת אחים , התאמת משחקים לגילו והתפתחותו של הילד ועוד.